Samlet beskrivelse af elevernes LÆRINGS- OG UDVIKLINGSMÅL – nu samlet i den nye digitale specialpædagogiske meddelelsesbog
OBS: forældre kan tilgå den specialpædagogiske meddelelsesbog direkte, når de er logget på Aula.
Nørrebjergskolens formål
Det er Nørrebjergskolens formål, i samarbejde med forældrene, at støtte den enkelte elevs læring og udvikling frem mod størst mulig grad af selvstændighed, trivsel og kommunikation som grundlag for at mestre sit eget liv og forberede eleven til aktivitet i hverdagen og deltagelse i samfundet.
Elevens læring og udvikling understøttes gennem undervisning med udgangspunkt i individuelle lærings- og udviklingsmål.
Nørrebjergskolen har siden 2017 samlet elevernes status, mål og udbytte af undervisningen i elevplanen, som Nørrebjergskolen i sin tid udviklede sammen med Enghaveskolen og Thyrre Sørensen Consulting.
Personale og ledelse havde samtidig en ambition og et stort ønske om at få digitaliseret elevplanen – og en gavmild donation fra Meta i 2022 gjorde det muligt at få revideret og digitaliseret elevplanens indhold og struktur. Det er Nørrebjergskolens ønske, at den nye digitale form vil gøre arbejdet med at beskrive elevernes særlige behov mere nuanceret og endnu mere præcist i forhold til beskrivelse af den enkelte elevs ressourcer og potentialer samt enkelt at kunne opstille at opstille konkrete individuelle lærings- og udviklingsmål samt tilhørende indsatser.
I samme periode har en ændring i folkeskoleloven betydet, at elevplanen har skiftet navn til elevens meddelelsesbog. Vi har sammen med Thyrre Sørensen Consulting valgt at kalde vores version for Specialpædagogisk Meddelelsesbog eller SPM.
Personalet har i 2022/2023 revideret elevplanens lærings- og udviklingsmål samt arbejdet med udvikling og afprøvning af den nye digitale platform sammen med Thyrre Sørensen Consulting og IT-firmaet EasyIQ. EasyIQ leverer den digitale platform, som den specialpædagogiske meddelelsesbog ligger på. EasyIQ står for al vedligeholdelse og support på den specialpædagogiske meddelelsesbog.
Den specialpædagogiske meddelelsesbogs indholdsområder:
”Værd at vide” er en kort og præcis beskrivelse at elevens data, ressourcer og hvordan man kan understøtte samvær og undervisning af eleven i skole og pasning.
”ASK” er en detaljeret beskrivelse af elevens behov for alternativ supplerende kommunikation.
”Læringsmiljø” er en detaljeret beskrivelse af elevens læringsmiljø. Derudover er der en beskrivelse af elevens relationer, interaktioner og elevens perspektiv på skolegang og dagligliv.
”Elevstatus” beskriver elevens status, lærings- og udviklingsmål og en vurdering af elevens udbytte af undervisningen. Denne del kendes fra de tidligere elevplaner.
Under elevstatus beskriver klasselærer og kontaktpædagog elevens ressourcer, potentialer og udviklingspunkter samt vurderer og placerer eleven indenfor en bestemt udviklingsalder. Det sker ud fra en samlet vurdering af elevens ressourcer, kompetencer og nærmeste udviklingszone.
Der er i den specialpædagogiske meddelelsesbog opstillet kompetence mål indenfor seks forskellige fag og læringsområder i følgende udviklingsaldre:
På vej til 0-3 måneder
På vej til 4-8 måneder
På vej til 9-14 måneder
På vej til 15 mdr.-2 år
På vej til 2-3 år
På vej til 4-5 år
På vej til 5 år - 1. klasse
Personalet får derudover mulighed for at anvende mål fra Folkeskolens Fælles mål for de elever, der udviklingsmæssigt kan indplaceres på 2.-10. klassetrin.
Den enkelte elev vil ikke altid være vurderet i samme udviklingsalder indenfor de forskellige fag, da eleverne på Nørrebjergskolen kan placeres sig indenfor forskellige udviklingstrin i de forskellige fag. Den specialpædagogiske meddelelsesbog har følgende fag og indholdsområder:
Dansk, sprog og kommunikation
Matematik, matematisk opmærksomhed
Personlig og social udvikling
Natur og teknologi, naturfænomener
Kulturelle udtryk, billedkunst
Musik
Idræt, krop og bevægelse
Samt øvrige fag og folkeskolens obligatoriske emner.
I den specialpædagogiske meddelelsesbog har personalet nu fået forbedrede muligheder for at sætte individuelle mål for eleven og fjerne uaktuelle mål fra beskrivelserne under elevstatus.
Skole/hjemsamtaler
Som forberedelse til skole/hjem samtalerne foretager kontaktlærere og kontaktpædagoger en vurdering og registrering i den specialpædagogiske meddelelsesbog af den enkelte elevs ressourcer, kompetencer og trivsel ud fra de kompetencemål, der svarer til udviklingsalderen.
På samme måde forbereder forældrene sig til skole/hjemsamtalerne ved at vurdere deres barns ressourcer, kompetencer og trivsel i forhold til de kompetencemål, der er beskrevet i den specialpædagogiske meddelelsesbog indenfor barnets udviklingsalder.
Til hver kompetence mål registreres mellem 4 niveauer:
Kan ikke
Kan med hjælp
Kan næsten selv
Kan
Kan ikke betyder, at eleven hverken kan selv eller med aktiv støtte og hjælp mestre kompetencemålet.
Kan med hjælp fra en anden betyder, at eleven er afhængig af, at nogle hjælper. Det kan være en anden elev eller en voksen som vejleder, holder, støtter, inspirerer eller på anden måde hjælper aktivt til.
Kan næsten selv betyder, at eleven med egen indsats er på vej til at nå læringsmålet. Eleven træner og øver sig og har i den forbindelse ikke brug for hjælp fra andre.
Kan betyder, at eleven mestrer kompetencemålet sikkert.
Opdatering
I løbet af skoleåret opdateres den specialpædagogiske meddelelsesbog af klasselærer og kontaktpædagog, så den afspejler de aktuelle fokuspunkter og lærings- og udviklingsmål for eleven. Der er deadlines for opdateringerne i uge 43 og i uge 18.
Herefter er den specialpædagogiske meddelelsesbog klar til skole/hjemsamtalerne som afholdes to gange årligt i henholdsvis i oktober/november måned og i maj/juni måned.
Login til den specialpædagogiske meddelelsesbog
Den specialpædagogiske meddelelsesbog er digital. Det betyder, at forældre og personale tilgår den specialpædagogiske meddelelsesbog på PC, IPad og fra mobiltelefoner, når de er logget på Aula eller på linket https://www.easyiq.dk.
Se en kort loginmanual i starten af dokumentet.
Har I behov for hjælp til Login på den specialpædagogiske meddelelsesbog er klasselærer og kontaktpædagog klar til at hjælpe jer.
Bedste hilsner
Simon Bay Andersen
Skoleleder