Kvalitet i skolen

Handlingsnotat april 2024 Nørrebjergskolen

Begrundelse for valg af udviklingsområder

I dette handlingsnotat vil der nedenfor været samlet en række indsatser, der peger mod opfyldelse af Nørrebjergskolens kerneopgave:

”Gennem undervisnings- og læringsmæssige tiltag, at udvikle og træne den enkelte elev til at nå det højest mulige funktionsniveau”

Det er ledelsens prioritering, at vi har hoved fokus på nedenstående fire indsatser under punkt 2:

Ved dataindsamling fra elevernes specialpædagogiske meddelelsesbøger, SPM, ved vi at elevernes generelle udviklingsniveau ligger mellem 0 og 7 år. Det gennemsnitlige udviklingsniveau ligger mellem 3 og 4 år i dansk sprog og kommunikation og tilsvarende inden for matematik og social udvikling.

Vi har gennem flere år oplevet, at eleverne har et større behov for individuel støtte i forhold til både adfærd, sprog og kommunikation og somatisk i forhold til medicinering, epilepsi mm. Som direkte konsekvens kan vi konstatere en stigning i vold og udadrettet adfærd. Særligt i forhold til LA og ASK, alternativ supplerende kommunikation, har vi behov for at løfte vores kompetenceniveau. Indsatserne er beskrevet i vedlagte indsatsteori.

Vi kan se fra data i trivselsmåling fra september 2023, at der er en stigning i udadrettet adfærd.

Vi har to vejledere i forhold til LA, low arousal. Vi har brug for at opkvalificere vores kompetenceniveau på dette område på hele skolen og for de vejledere, der har en særlig opgave ind i dette. Derfor uddanner vi yderligere to vejledere, ligesom indsatserne i forhold til LA er beskrevet i vedlagte indsatsteori.

Vi kan se fra elevtrivselsmåling og undervisningsmiljøvurderingen fra marts 2024, at der er en høj elevtrivsel på skolen, og at eleverne generelt er meget glade for deres skole og personalet.

Udviklingsområderne som vi arbejder med

Indsats i forhold til erfarings videndeling og kompetenceudvikling med udgangspunkt i Nørrebjergskolen som professionelt læringsfællesskab. Udviklingsindsatsen skriver sig ind i det centralt udmeldte indsatser under temaet ”Sammen om mangfoldige læringsmiljøer”.

Indsats i forhold til sprog med særligt fokus på Alternativ Supplerende Kommunikation (ASK). Udviklingsindsatsen skriver sig ind i det centralt udmeldte indsatser under temaet ”Sammen om mangfoldige læringsmiljøer”.

Indsats i forhold til elevinddragelse ved Talking Mat/videoanalyse. De fleste lærere og pædagoger er nu certificeret i metoden Talking Mats og indsatserne næste skoleår er fokuseret på at få anvendt metoden i praksis, så elevernes perspektiver bliver indtænkt i læringsmiljøet. Udviklingsindsatsen skriver sig ind i det centralt udmeldte skoleudviklingsprojekt ”Sammen om Mangfoldige Læringsmiljøer” under temaet ”Deltagelsesmuligheder for alle - elevinddragelse og dataindsamling”.

Konkret skal indsatsen udmøntes i en elevtrivselsmåling og elevtrivselsundersøgelse i januar - marts 2025.

Indsats i forhold til nedbringelse af vold, magtanvendelser og udadrettet adfærd. Indsatser i forhold til at implementere og anvende lav affektive specialpædagogiske metoder samt indsatser i forhold til at sikre arbejdsmiljøet på specialskolen. Konkret skal alle teams have supervision i at udarbejde og anvende LA2 trivselsplan på særligt udfordrende elever.

Simon Bay Andersen

Skoleleder